Peripetii

Despre poeziile din copilăria noastră

Știți poezia aceea de pe vremea când eram mici? Cățeluș cu părul creț…. Ei bine propun să facem puțină analiză pe text.

 

Să vedem…

“Cățeluș cu părul creț fură rața din coteț”. Ne gândim acum la ce mesaj transmit versurile acestea. Apare verbul a fura, care poate că nu este prea folosit în casă, în conversația cu copiii, pentru că este un lucru pe care nu ar trebui să îl facă nimeni.

Mai departe…

“Și se jură că nu fură și l-am prins cu rața-n gură”. Așadar, după ce că acest cățel, săracul a ajuns personaj de poezie, fură mai și minte. Dacă îl întreabă cineva dacă a furat spune că nu, deși este cu rața în mână, cam așa se înțelege din poezie. Dacă un cățeluș simpatic este în stare să facă asta păi atunci putem presupune că și un copil…

Mai are un vers aceasta poezie sau fabulă, deși poate nu sunt cele mai potrivite denumiri.

“Și cu ou-n buzunar, hai la sfatul popular”. Mai este și lacom acest cățeluș simpatic, care fură și minte! Adică nu fură doar gîsca ci mai fură extra și un ou pe care îl ascunde, ca să nu se vadă.

 

Acum nu sunt eu expertă în pedagogie dar parcă este totuși ceva profund greșit în mesajul pe care îl transmite această poezie. Nu vi se pare? Probabil că mic fiind, copilul o va reține ca atare, fără să pună prea multe întrebări. Dar când mai crește, de exemplu cum este și bubulina acum în perioada ,de ce, sigur va pune un milion de întrebări de exemplu: de ce fură, ce înseamnă fură, ce înseamnă se jură, de ce are rața în gură, de ce are ou în buzunar, ce face cu el etc.

Eu am preferat să nu o învăț această poezie, pentru că nu cred că are nimic constructiv sau educațional în ea.

Un alt text scurt ar fi:

“Avion cu motor ia-mă și pe mine-n zbor,

Nu te iau că ești mic și te cheamă polonic”

Da, plin de expresii care cred că nu fac bine unui copil. Ce văd eu în textul acesta? Văd o discriminare, adică nu îl ia în zbor pentru că este mic, văd o descurajare în sensul că dacă ești mic înseamnă că nu poți să faci lucruri. Și ultima parte, te cheamă polonic, nici nu știu ce să spun.. Probabil este ca o poreclă, sau este poreclit tocmai pentru că este mic?

 

Este adevărat că ne gândim prea mult la anumite lucruri și poate extrapolăm și facem o analiză pe text mai psihologică decât ar trebui. Dar totuși nu pot să nu mă întreb dacă nu cumva aceste texte duc cu ele și niște mesaje subliminale, de descurajare a încercărilor mărețe și de încurajare a furtului și minciunii.

Alt text, dar care de data aceasta mi se pare inofensiv, este

“Pisicuță, pis pis pis,

Te-am visat azi noapte-n vis,

Te spălam, te pieptănam,

Fundă roșie-ți puneam și cu tine mă jucam” – varianta scurtă și adaptată..

Pe acesta bubulina îl știe de pe la 1 an și jumătate. Mi s-a părut ok de invățat și rămâne de văzut dacă atunci când va avea pisică o va spăla și pieptăna și îi va pune funda roșie :)).

 

Ah și mai țineți minte

“Un pitic atât de mic

Făcea baie într-un ibric.

De săpun s-a-mpiedicat

Și piticul s-a-necat.

Vai vai ce păcat

Că piticul s-a-necat!”

Eu o țin minte că o tot recitam când eram mică. Dar nu cred că am pus vreodată întrebări legate de conținutul ei. Copiii din ziua de azi sigur ar diseca tot ce este în această poezie și vai! ce discuții ar ieși!

 

Voi ce credeți? Exagerăm dacă ne gândim la toate lucrurile astea? Le spunem copiilor textele/poeziile acestea?

 


foto unsplash

 

 

Tagged , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *