Amintiri

Despre mașini și viteză

Sau ce pasiuni mai au tăticii, mai exact tătic de A. Cursele, viteza, mașinile japoneze…

Pe vremea când mi-am cunoscut soțul era debutant la coastă. Să dezvoltăm un pic și pentru cei care nu știu despre ce este vorba.

FRAS este federația română de automobilism sportiv. Cele mai cunoscute competiții sunt raliul și viteza în coastă, sau cum era numit înainte VTM-viteză pe traseu montan. La coastă (aka viteză în coastă) este traseu scurt de 5 km, se pune accentul pe viteză și întotdeauna este urcare. De exemplu urcarea spre Poiana cu plecare din Livada Poștei.

La coastă traseul este de multe ori spectaculos, cu multe viraje, ace de păr, porțiuni de viteză. Adică spectacol pentru cei care stau pe margine și privesc. Foarte important pentru spectatori este să știe unde se așează. Vitezele sunt mari și atunci riscul ca o mașină care sare afară să lovească un spectator este destul de mare, mai ales dacă stai unde nu trebuie.

Unde este bine să stăm pe traseu atunci când mergem la o etapă de coastă? În primul rând într-un loc din care se văd cât mai multe viraje și neapărat NU pe exteriorul virajului, NU lângă săritoare sau vârfuri de pantă.

Alte tips&tricks înainte de a ajunge efectiv acolo ar mai fi să vă luați apă, ceva de ronțăit pentru că nu aveți timp să mergeți să mâncați dacă vreți să vă uitați la toată cursa și trebuie să luați în calcul eventualele întârzieri pentru că se mai întâmplă accidente și până se oprește cursa, se curăță traseul etc probabil că timpul alocat va fi depășit. Să vă îmbrăcați adecvat vremii și neapărat să țineți cont de faptul că vremea la munte este schimbătoare și ploaia poate să apară oricând. Dacă este deja luna iunie să vă luați neapărat crema de protecție solară cu SPF cel mai mare. Chiar și la Rânca am fost arsă de soare….

Mare atenție cu mașinile. Cel mai bine ar fi să lăsați mașina undeva în afara traseului și să nu urcați cu ea pe traseu. În primul rând nu este OK să vă fâțâiți în pauze pe traseu, sau imediat după ce urcă ultima mașină să ieșiți pe traseu. Mai mult încurcați. Și dacă se prelungește din cauza unui accident, ulei pe traseu etc, durează până se reia cursa și atunci rămâneți blocați acolo fără posibilitatea de a pleca. Dacă mașina este în afara traseului, mergeți pe jos până la mașină și gata.

Foarte important este să ascultați sfaturile celor de la Safety de pe traseu. Ar fi foarte bine să le urmați indicațiile.

Revenind la anii de debutant ai soțului meu, adică anul de debutant….AH ce vremuri frumoase!

În anul 2012 a fost anul în care am fost la toate etapele de coastă. Soțul meu, pe atunci proaspăt iubit, a fost debutant. A participat cu o Honda. Țin minte și acum numărul de concurs, 414.

Etapele se desfășoară în weekend. De atunci și până în zilele noastre s-au mai schimbat ceva lucruri. Etapa se desfășura sâmbăta și duminica. Deci plecam de joi dacă se putea să vedem traseul, cât de departe este cazarea de start, cât de complicat este traseul. În general luam cazare la maxim 5 minute de mers pe jos. Așa că ajungeam rapid la start în caz ca mă trezeam mai târziu de ora 7 când plecau piloții și mecanicii. Dar nu se întampla asta niciodată. Eram prezentă acolo dis de dimineață.

Fiind zonă de multe la toate etapele, dimineața la 7 era frig  tare, deci echipați de toamnă. Apoi cu cât se lumina, se încălzea, mai dădeam jos din haine și pe la 13 ajungeam să stăm în tricou. Noi, susținătorii și spectatorii. Ei, piloții, erau obligați să stea cu cagulă, bluza ignifugă, combinezon….Cam mureau de cald din parcul service până la start. Dar sus, la finish, se mai eliberau și ei de haine, măcar de combinezon.

Aveam niște prieteni foarte buni, el pilot cu ceva ani de experiență în spate și ea susținătoarea lui și mamă dedicată a două fetițe superbe! Peste tot mergeam împreună, luam cazare împreună, ne susțineam, ne ajutam, eu și R. stăteam pe traseu împreună cu emoții amândouă pentru ei doi. Și la final ne bucuram împreună de reușite.

Țin minte o întâmplare din 2012….. cred că se întâmpla la Câmpulung Muscel. Prietenul nostru a avut un accident și mașina de atunci a fost daună totală. Eram în concediu în Budva. Și am tot căutat și am tot căutat și am reușit până la urmă să facem rost repede de o caroserie de Renault, așa cum era mașina lui, ca să poată ajunge la etapa următoare.

Ca o paranteză, prietenul se numește Emil Ghinea, concurează anul acesta competițional cu un Renault Clio V6 Trophy și îl puteți urmări pe traseele de coastă de anul acesta. Merită să mergeți măcar o dată. Mașina este cu zvâc și pilotul la fel 😊).

Totul se desfășoară contra cronometru. De când ajungi acolo până când pleci. Emoțiile sunt foarte mari, mai ales pentru noi, soțiile de piloți. Și dacă se mai întâmplă și ceva pe parcursul zilelor…ești numai în stres. Dacă mașina se strică trebuie să faci în așa fel ca în două săptămâni, timpul până la următoarea etapă, să fie gata reparată și funcțională. Dacă pierzi etape pierzi șansa să îți păstrezi locul pe podium. Pentru că acolo este bătaia.

După ce a terminat anul de debutant pe locul 2, a venit timpul să trecem la nivelul următor…adică la Mitsubishi Evo 9. Saltul a fost mare. Diferența este imensă.

Dar senzația pe care o ai când ești în mașină și faci traseul de la coastă este de nedescris. Chiar nu știu cum să descriu în cuvinte. Parcă ești în altă lume și există doar traseul și mașina și ești uimit de ce poate să facă mașina! Aș repeta oricând o urcare pe un traseu de coastă într-o mașină de concurs cu un pilot bun la volan. Evident că doar cu soțul meu aș avea curaj să mă urc în mașină.

Știți vorba aceea *those were the days…..*

PS: Dacă sunteți curioși ce înseamnă să participați ca și spectatori la o etapă de coastă, iată calendarul competițional:

Etapa I- Râșnov, 21-22/04/2018

Etapa II-Teliu, 19-20/05/2018

Etapa III-Poiana Brașov, 9-10/06/2018

Etapa IV-Reșița, 30.06-01.07/2018

Etapa V-Sinaia, 21-22/07/2018

Etapa VI-Rânca, 01-02/09/2018

Etapa VII-Câmpulung, 22-23/09/2018

Etapa VIII-Poaian Brașov, 13-14/10/2018

Din punctul meu de vedere cele mai faine etape sunt Poiana, Sinaia și Rânca. Rânca este pe Transalpina deci va fi interesant, ca în fiecare an…

PS2: Cu ocazia acestui articol le urez tuturor sportivilor Gaz Maxim in 2018!

 

Tagged , , , ,

2 thoughts on “Despre mașini și viteză

  1. Si nu ai pus o poza cu acel EVO… Bine, nu ca nu l-as fi vazut pe viu. E bestiala masina aia. 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *